Torviprotestiin osallistui yli 2000 autokuntaa ja 4000 osallistujaa ympäri Suomen.

Torviprotestiin osallistui yli 2000 autokuntaa ja 4000 osallistujaa ympäri Suomen.

Ensinnäkin suuri kiitos ja onnittelut kaikille viikonlopun mielenosoituksissa mukana olleille, Teimme yhdessä historiaa Maamme historian suurimmilla autoilijoiden mielenilmauksilla. Seuraavaksi Haluamme kiittää kansanedustajia, jotka kunnioittivat mielenosoituskulkuettamme läsnäolollaan.

Perjantaina eduskuntatalolla paikalla olivat edustajat Veikka Veikko Vallin, Vilhelm Junnila, Ari Koponen ja Kristian Sheikki Laakso. Kristian Sheikki Laakso oli paikalla vielä seuraavana päivänä myös Lappeenrannan mielenosoituksessa. Oulun tapahtumaan paikalle saapui Pekka Aittakumpu ja Seinäjoella tapahtumaa läsnäolollaan kunnioitti Juha Maenpaa.

Kuva: Hannele Hatanpää

Kolmanneksi täytyy kiittää vielä ministereitä Timo Harakka ja Mika Lintilä kutsustaan tapaamiseen ennen mielenosoitusta perjantaina.

Stop Autoilijoiden kuritukselle!-liikkeen järjestämiin Torviprotesti-mielenosoituksiin osallistui perjantain ja lauantain aikana noin 2000 autokuntaa ja arviolta 4000 ihmistä ympäri Suomen. Yhdellätoista paikkakunnalla järjestettyjen mielenosoitusten viesti on yhteinen – Stop autoilijoiden kuritukselle! Mielenosoitukset menivät suunnitellusti ja osanottajia ne keräsivät vaikuttavat määrät.

On tärkeää myös muistaa, että mielenosoituksiin paikalle päässeet ovat vain pieni edustajisto satojen tuhansien ihmisten ihmismassasta, joita He edustavat. Tapamme mukaan mielenosoitukset järjestettiin niin, että fokus pysyy asiassa, eikä hakemalla huomiota järjestyshäiriöiden kautta.

Helsingin torviprotestista

Mielenosoituksilla Vaadimme polttoaineiden hintoja nopealla aikataululla laskevien toimien lisäksi päättäjiä tekemään nyt ja tulevaisuudessa poliittisia päätöksiä, joiden myötä autoilijoiden taloudellinen kuormitus saadaan tolkulliselle tasolle.

Autoilussa on maassamme kyse tavaran ja ihmisten liikkumisen edellytyksistä. Noin 90%, niin tavarakuljetuksista, kuin henkilökuljetuksista tapahtuu Suomessa kumipyörillä. Näiden pyörien rullaamisen kustannuksien ei ole hyväksyttävää antaa karata, kuten nyt on käynyt. Päättäjät ovat toimineen tietoisesti tätä ajatusta vastaan, öljyn maailmanmarkkinahinnan heilahtelut ei voi tulla kenellekään yllätyksenä ja on ollut edesvastuutonta kasata litrahintaan jatkuvasti enemmän sitä nostavia tekijöitä, kuten valmisteveroja ja lisäkustannuksia tuovan biojakeluvelvoitteen korotuksia.

Valtion kassaan on kilahdellut korkean polttoaineen hinnan myötä myös ennätyksellinen määrä euroja arvonlisäveron muodossa, tätä ylimääräistä tuottoa voidaan käyttää akuutin tilanteen helpottamiseen. Elokuussa 2020 tehdyt valmisteverojen korotukset voidaan perua. Biojakeluvelvoitteessa voidaan palata kunnianhimosta realismiin ja asettaa se vain EU:n vaatimalle 14 prosentin tasolle. Keinoja on jos niitä halutaan käyttää.

Hallituksen nyt esittämästä työmatkakuluvähennyksen senttimäärän ja enimmäismäärän nostosta ei ole ratkaisuksi tilanteeseen, se on liian pieni, se tulee myöhässä ja se on aivan liian kapea-alainen jättäessään vaikutuksen ulkopuolelle valtavat ihmisryhmät.

Stop autoilijoiden kuritukselle!-liike ei myöskään keskity tuijottamaan vain polttoaineen hintaa, katseemme on myös tulevaisuudessa ja autoilijoiden aseman puolustamisessa käyttövoimista riippumatta. Epäkohdaksi, johon haemme muutosta mainittakoon myös se, että Suomessa ajetaan muuhun Eurooppaan nähden vanhahkoilla autoilla ja huonokuntoisilla teillä, vaikka autoilijoilta kerätty veropotti on samaan aikaan yleismaailmallisesti huippuluokkaa. Autoilijoilta kerätty veromäärä on esimerkiksi väkilukuun ja keskiansioihin suhteutettuna yli kaksinkertainen Ruotsiin verrattuna.

Tiestön kunnossapidon määrärahat täytyy nostaa pysyvästi sille tasolle, että teiden kunto palvelee turvallista ja sujuvaa liikennettä. Ajoneuvovero vaatii kohtuullistamista ja Ruotsin tapaan yli 30-vuotiaat autot kokonaan vapautusta tästä verosta. Autoveron poisto taas olisi paras lääke autokannan uudistumiseen ja siten reitti kohti turvallista ja vähäpäästöisempää liikennettä.

Share

Vastaa