Dieselin korkea hinta johtuu maailmanmarkkinahintojen ohella jakeluvelvoitteesta sekä verotuksesta.
Polttoaineveroja korotettiin Suomessa 2010-luvulla viisi kertaa – viimeksi 2019 – ja joka kerralla dieselpolttoaineesta maksettava vero on noussut enemmän kuin bensiinin. Tämä on kaventanut dieselin ja bensiinin hintaeroa.
Fossiilisen bensiinin nimellinen valmisteverotaso on noussut vuodesta 2012 lähtien 10,92 senttiä/litra, kun fossiilisen dieselin valmistevero on kohonnut 16,42 senttiä eli kaikkiaan 59,13 senttiä/litra.
Kun jakeluvelvoite korottuu ja parafiinisen dieselin verotuki poistuu ensi vuoden jälkeen sen on ennustettu nostavan jälleen hintoja (perusteluna: veronalennus on ollut polttoaineita myyville jakeluyrityksille verotuki, jolle ei ole enää ympäristöperustetta).
Dieselin hinnan on mallinnettu nousevan vuoteen 2030 mennessä 30-40 senttiä/litra tai jopa 50 senttiä – nyt lausunnolla olevassa esityksessä jakeluvelvoitetasoa on tästä jopa kiristetty jolloin tuo lisää hinnannostopaineita.
Käyttövoimaverolle ei ole enää perusteita ja sen poisto ei saa nostaa dieselin hintoja. Tästä syystä ryhmämme on tehnyt tähän pureutuvan kansalaisaloitteen
“DIESELIN KÄYTTÖVOIMAVERO POISTETTAVA JA LUOTAVA DIESELILLE BIOPOLTTOAINEIDEN JAKELUVELVOITETUKI”