YKSITYISAUTOILIJAT HALUAVAT ÄÄNENSÄ KUULUVIIN

YKSITYISAUTOILIJAT HALUAVAT ÄÄNENSÄ KUULUVIIN

“Vaadimme, että yksityisautoilijoiden edustajia on kuunneltava enemmän Heitä koskevassa
päätöksenteossa. Päättäjät ovat epäonnistuneet autoilun yhteiskunnallisen merkittävyyden
ymmärtämisessä.

Medioissa on ollut ulostuloja autoilun kustannuksista viime aikoina niin käyttövoimaverosta,
liikenteen kansallisesta päästökaupasta kuin ammattidieselistä sekä yhä villimmiksi käyviä kaavailuja
valtiontalouden alijäämän paikkaamisella autoilijoihin kohdistuvilla uusilla lisäkustannuksilla.
Stop autoilijoiden kuritukselle! -kansanliikkeessä olemme laittaneet merkille, että käynnissä
olevassa keskustelussa tuntuu tavallinen suomalainen veronmaksaja jäävän unohduksiin. Äänen saavat
erilaiset edunvalvontatyötä tekevät järjestöt ja yritykset sekä puoluepolitiikkaa ajavat poliitikot.

On oikein ja kohtuullista olla huolissaan kuljetusyritysten kustannuskehityksestä ja siihen ammattidiesel
olisi hyvä apu, mutta se ei auta arkisen toimeentulonsa kanssa kamppailevaa kotitaloutta, joka mietti
miten hän rahoittaa päivittäisen työ-, koulu-, harrastus-, kauppa-, lääkäri- tai minkä tahansa muun
tarpeellisen matkan.

Hallitus rahoittaa energiansäästökampanjaa, jossa autoilua ja muuta liikkumista koskeva
toimeenpideohjelma on lähes 30-kohtainen. Siinä yhtenä yksiselitteisenä tavoitteena on
yksityisautoilun vähentäminen. Samaan aikaan Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan polttonesteiden
myynti on vähentynyt suhteellisen vähän huolimatta siitä, että bensiinin hinta on noussut tänä vuonna
keskimäärin 30 prosenttia ja dieselin 40 prosenttia. Suomalaiset kuluttajat eivät enää aja juuri muita
kuin itselleen tarpeellisia ajoja. On täysin absurdia ehdottaa vähentämään lisää yksityisautoilua, kun ne
olisivat pois työ- ja asiointimatkoista.

Niin kauan, kun julkinen liikenne ei ole jokaisen suomalaisen saavutettavissa kohtuullisella vaivalla
sekä sillä ei ole mahdollista liikkua ollenkaan tai liikkua kohtuullisessa ajassa ja kustannuksilla tai
terveyttään vaarantamatta ympäri vuoden niihin paikkoihin, joissa päivittäiset tarpeet on mahdollista
tyydyttää, yksityisautoilu on katsottava osaksi henkilökuljetuksia eli samaan kastiin linja-autojen ja
taksien kanssa.

Tähän liittyen olemme esittäneet jo kesäkuussa polttoaineiden ALV-kannan muuttamista
10 prosenttiin muun henkilökuljetuksen tapaan. Mikäli tämä olisi jo toteutettu, niin myös kuluttajat
pääsisivät osalliseksi nyt päätettävän henkilöliikenteen ALV-kannan väliaikaisesta tiputtamisesta
nollaprosenttiin.

Suomessa autoilijoilta peritään jo mm. ajoneuvo-, käyttövoima-, ja autoveroa sekä polttoaineisiin
kohdistuvia veroja. Kahteen jälkimmäiseen kohdistuu myös 24% arvonlisäveroa. ALV-kanta on
koreampi kuin monissa muissa maissa ja arvonlisäveroa maksetaan myös polttoaineen muista
verosta. Olemme EU:n toiseksi korkeimmin autoverotettu maa mikä jättää negatiiviset jälkensä
yhteiskuntaamme. Viimeisimpänä lisäkustannuksia tuovana tekona ollaan vielä poistamassa
parafiinisen dieselin verotuki vuoden 2023 alusta, mikä nostaa hintoja 2 snt/l pumpulla.

Koko tiedote luettavissa pdf-muodossa.

Share

Vastaa